For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Ben je bezig met je profielwerkstuk of moet je binnenkort een onderwerp kiezen? Dan ben je hier aan het juiste adres voor inspiratie! Wist je dat je veel grote vraagstukken in de wetenschap en in de samenleving niet vanuit slechts één kant kunt bekijken? Klimaatverandering, globalisering, volksgezondheid en AI zijn grote onderwerpen die vanuit meerdere kanten onderzocht moeten worden.
Student smiling turning around in seat in a group with two others

Combineer je interesses

Bij Amsterdam University College vormen studenten hun eigen studieprogramma in de ‘Liberal Arts and Sciences’ door hun interesses in de exacte wetenschappen (Sciences), sociale wetenschappen (Social Sciences) en geesteswetenschappen (Humanities) te combineren. Zo krijgen ze unieke invalshoeken die ze gebruiken in hun onderzoeken naar de grote vraagstukken van deze tijd.   

Onderzoeken van AUC studenten 

Alle onderwerpen en informatie is gebaseerd op de onderzoeken die zijn uitgevoerd door AUC studenten. De onderzoeken zijn gepubliceerd door InPrint, een team van studenten die het onderzoekstijdscrift AUC Undergraduate Journal of Liberal Arts and Sciences maakt. 

Profielwerkstuk onderwerpen 

Duurzaamheid: hoeveel energie besparen we als Nederland overgaat op autonome voertuigen? 

De energietransitie: je hebt er vast al veel over gehoord. Voor een duurzame toekomst moeten we ons energieverbruik aanpassen. Onze auto's die rijden op fossiele brandstoffen moeten plaatsmaken voor schone(re) alternatieven. Het gebruik van Artifical Intelligence (AI) in de auto-industrie draagt ook bij aan verduurzaming. Autofabrikanten zoals Tesla en BMW hebben auto's geproduceerd die met AI werken, zoals met rijstrookassistentie en automatisch parkeren. Hoeveel energie kun je besparen met het overgaan op autonoom rijden? Potentiële onderzoeksvragen:  

  • Wat is het verschil in (gemiddelde) uitstoot tussen nieuwe en oude vervoersmiddelen?
  • Hoeveel energie kun je besparen als iedereen op school X aanpast?
  • In hoeverre is aanpassing X haalbaar? Welke afwegingen neem je hierin mee?  

Dit onderzoeksonderwerp komt uit ‘Het effect van een overgang naar autonome voertuigen op het totale energieverbruik van personenvervoer in Nederland.’ (Julian Visser, 2018). Deze scriptie is geschreven en gepubliceerd in het Engels. Capstone Issue Vol.10 2018.’ (Major: Sciences).

Maatschappijleer: welke rol spelen jongeren in vredesbewaring (peacekeeping) in Rwanda? 

In 1994 kostte de genocide tegen de Tutsi in Rwanda het leven van 500.000 tot 1 miljoen mensen. Meer dan 25 jaar later blijft actief werken aan een stabiele vredessituatie nog steeds relevant, want dit mag nooit meer gebeuren. Hiervoor moeten in de samenleving gedeelde normen over ‘gepast gedrag’ bestaan. Bijvoorbeeld: hoe moeten we met elkaar omgaan? En wat vinden we samen belangrijk?  
 
Jonge ondernemers in vredesbewaring 
Rwandese jongeren blijken succesvol in het communiceren en versterken van deze gezamenlijke normen. Ze focussen zich vooral op het willen hebben van een gedeelde en vreedzame toekomst, gekenmerkt door een “nooit-meer” verhaal. Ze benadrukken de gemeenschappelijke identiteit van Rwandezen wat voor een sterkere betekenisvolle eenheid zorgt. Om de normen uit te dragen, gebruiken ze dialoog, debat en conversatie; ze maken kunst, schrijven en vertellen verhalen. Potentiële onderzoeksvragen:  

  • Welke rol spelen jongeren in maatschappelijk vraagstuk X? 
  • Wat is het verschil in normen en waarden van jonge(re) en oude(re) generaties in maatschappelijk vraagstuk X?  
  • Op welke manieren communiceren jongeren hun ideeën naar de samenleving?  

Dit onderzoeksonderwerp komt uit: ‘De rol van de Rwandese jeugd in de verspreiding van verzoeningsnormen.’ (Carolina Resigotti, 2018). Deze scriptie is geschreven en gepubliceerd in het Engels. Capstone Issue Vol.16 2021 (Major: Social Sciences).  

Film: hoe worden inheemse vrouwen gerepresenteerd in klassieke en hedendaagse Mexicaanse films? 

In kunst en films worden personen en bevolkingsgroepen op bepaalde manieren afgebeeld. Maar hoe eerlijk en waar zijn deze representaties en stereotyperingen? We weten dat ze door de tijd heen (flink kunnen) veranderen.
 
Een voorbeeld uit de Mexicaanse filmwereld zijn inheemse en Mestizo vrouwen die naar grotere steden zijn getrokken om als schoonmaakster, kok, huishoudelijk personeel te werken. Hoe is de stereotypering hiervan veranderd? Potentiële onderzoeksvragen:  

  • Film analyse: hoe wordt groep X afgebeeld in films? En welke verschillen zitten er tussen vroegere en hedendaagse films?  
  • Hoe kun je de verschillen in representatie verklaren door de tijd heen?
  • Welke maatschappelijke veranderingen dragen hieraan bij?  
  • Hoe bieden films kansen om stereotypen in het dagelijks leven te beïnvloeden?  

Dit onderzoeksonderwerp komt uit ‘Een beweging naar zichtbaarheid: Representaties van inheemse vrouwen uit de arbeidersklasse in klassieke en hedendaagse Mexicaanse films.’ (Martha Echevarría González, 2020). Deze scriptie is geschreven en gepubliceerd in het Engels. Capstone Issue Vol.14 2020. (Major: Humanities).  

Biologie: hoe verschillen wormen in gedrag? 

De laatste jaren zijn gedragsecologen zich steeds meer gaan richten op de persoonlijkheid van dieren. Vaak worden gewervelde dieren geobserveerd in hun gedrag. Bijvoorbeeld: we weten dat honden speels achter een bal aan rennen, maar zie je persoonlijkheidsverschillen in bijvoorbeeld reactiesnelheid en behendigheid?  

Ongewervelde dieren zijn zeker zo interessant om te bekijken. Neem de gewone regenworm (Lumbricus terrestris) en observeer hoe ze zich gedragen in bepaalde situaties. De ene worm is de andere niet! Potentiële onderzoeksvragen: 

  • Welke persoonlijke verschillen in gedrag laat dier X zien in situatie X?  
  • Welke factoren hebben mogelijk invloed op gedrag? Denk aan kenmerken, zoals grootte of gewicht of omgevingsfactoren zoals tijd van de dag en ruimte

Dit onderzoeksonderwerp komt uit ‘The early bird catches the bold worm Individual behavioural differences in the common earthworm (Lumbricus terrestris)’ (Rayne Leroux, 2020). Deze scriptie is geschreven en gepubliceerd in het Engels. Capstone Issue Vol. 14, 2020 (Major: Sciences). 

Maatschappijleer: kolonialisme en slavernij-gedenktekens in Nederland 

Van de 17e tot het begin van de 20ste eeuw richtten de Nederlandse VOC en WIC overzeese koloniën op in Azië, Afrika, en Noord- en Zuid-Amerika. Dit kolonialisme zie je vandaag de dag terug in openbare ruimtes in Nederland, in monumenten, beelden en musea. Ze herdenken de prestaties, maar confronteren ook de duisterdere aspecten, waaronder de slavenhandel en schending van mensenrechten. Nederland zoekt naar inclusieve manieren om de koloniale geschiedenis te laten zien in openbare ruimtes, wat leidt tot discussies over historische verantwoordelijkheid en verzoening.  Mogelijke onderzoeksvragen:  

  • Hoe wordt slavernij en koloniale geschiedenis vertegenwoordigd in openbare ruimtes in Nederland? 
  • Hoe verschilt het idee over het Nederlandse koloniale verleden tussen scholen (of klassen of groepen) in jouw buurt? 

Dit onderzoeksonderwerp komt uit ‘Commemorative Processes and Slavery Memorials in the Netherlands.’ (Bladt Hansen Thea, 2022). Deze scriptie is geschreven en gepubliceerd in het Engels. Capstone Issue Vol.19, 2022. (Major: Humanities). 

Kunst en geschiedenis: welke verhaal vertelt dit schilderij? De Pools-Joodse geschiedenis.

Voor de Tweede Wereldoorlog was Polen de thuisbasis van een van de grootste en meest levendige Joodse gemeenschappen in Europa. De Joodse cultuur, godsdienst en handel deden het goed. Deze welvaart werd verstoord door de holocaust tijdens de bezetting van de nazi's. Dit leidde tot de uitroeiing van Polens Joodse populatie. Ondanks de verwoesting hebben de Poolse Joden een blijvende erfenis achtergelaten met hun bijdrages aan de kunst, wetenschap en literatuur.  

Wilhelm Sasnals’ tentoonstelling: such a Landscape (zo'n landschap). 
Wilhelm Sasnals zijn tentoonstelling “Such a Landscape” bevat verschillende schilderijen die de Pools-Joodse geschiedenis laten zien. Over zo'n collectie aan kunstobjecten kun je verschillende analyses uitvoeren: wat is de rode draad in het afbeelden van de Pools-Joodse historie? Hoe verhouden deze objecten zich tot de gebeurtenissen in de geschiedenis.  Potentiële onderzoeksvragen:  

  • Hoe is de Pools-Joodse geschiedenis gerepresenteerd door beelden en schilderijen in Museum X?   
  • Hoe wordt gebeurtenis X in de geeschiedenis gerepresenteerd in verschillende musea in Nederland? 
  • Op welke manieren (technieken, materialen, stijlen) probeert kunstenaar X een boodschap over te brengen?   

Dit onderzoeksonderwerp komt uit ‘Painting Post-War Poland: Exploring Polish-Jewish History through Wilhelm Sasnal’s Such A Landscape.’ (Miekus Melania, 2022). Deze scriptie is geschreven en gepubliceerd in het Engels. Capstone Issue Vol.19, 2022. (Major: Humanities).